نگرش و شیوه کار در یک جامعه از باور و اندیشه آن جامعه نشات می­گیرد. در جامعه­ای که لقب زرنگ را به کسی اطلاق می­کنند که از زیر کار در می­رود… تفکر آن جامعه درباره­ زرنگی ایراد دارد. پس باید برای بالا بردن ارزش کار در یک جامعه افکار آن جامعه را نسبت به کار تغییر داد.

بکارگیری تکنیک­های کاربردی تفکر خلاق از طریق اتاق­های فکر فرصتی را مهیا خواهد ساخت تا اندیشه­ها در بستر کسب مهارتِ شیوه­های تفکر مبتنی بر تعمق و انعطاف­پذیری موجبات بُروز استعدادها و شکوفا شدن توانمندی­های بالقوه در اتاق­های فکر فراهم آورند که این مهم در نهایت پویایی و موفقیت سازمانی را به ارمغان خواهد آورد. تفکر به انسان کمک می­کند که تجربه­های گذشته را در زمان حال با رویکرد برنامه­ریزی و پیش­بینی­ آینده برای حل مسایل روز مورد استفاده قرار دهد و ابعاد زمان را به هم پیوندد و برای خود هدفی تعیین کند و وسایلی را برای رسیدن به هدفش بیافریند. در واقع مفهوم تفکر از سه مولفه­ی احساس، تجربه و تخیل نشات گرفته است و زمانی که انسان درحال آفرینش فکر است از ترکیب این سه مولفه بهره­برداری  می­کند. رویکرد نوین در بهره­گیری علمی از شیوه­های تفکر و بکارگیری تکنیک­های کاربردی در فکرسازی اتاق فکر از طریق این سه مولفه بستر تحول سازمانی مهیا خواهند کرد .

اولین بار واژه کانون تفکر در دهه (۱۹۶۰) در آمریکا مطرح و به تدریج در ادبیات علوم سیاسی، حکومتی و مدیریتی جهان وارد شد. ((ویلیام سفیره)) نخستین کسی است که در کتاب(زبان نوین سیاست) به تعریف و تشریح کانون تفکر پرداخته است، او کانون تفکر را نیروی جدید و تأثیرگذار در سیاست­های آمریکا دانسته که میان جهان پژوهش- ایده و جهان سیاست­گذاران – دولت­مردان پلی زده است.

فکر: درک کردن چیزی در ذهن و تفکر: اندیشه و اندیشه کردن

 Conceive in the mind Thought:

    کانون تفکر: مؤسسه تحقیقاتی متشکل از گروهی نخبه است که به ارائه مشاوره و ایده برای مسائل ملی، تجاری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می­پردازد.

کانون تفکر یا اندیشگاه: گروهی هستند که بر روی حل یک مسأله خاص یا انجام یک وظیفه معین در حوزه علوم، جامعه یا تکنولوژی متمرکز شده­اند.(عامری، ۱۳۸۹ :۹۱)

برای رسیدن به معنای تفکر در قرآن، ابتدا لازم است مروری داشته باشیم به آیاتی که در آن دستور به تفکر آمده است. این آیات را به چند دسته می توان تقسیم کرد:

  • اولین گروه: اندیشه در آفرینش آسمان­ها و زمین(آل عمران ۱۹۱)
  • دومین گروه: تفکر و اندیشه در رویش گیاهان(نحل ۱۱)
  • سومین گروه: اندیشه در عجایب خلقت حیوانات(نحل ۶۸ و ۶۹)
  • چهارمین گروه: اندیشه درخود و دیگر آفریده­ها و مسأله مرگ و پایان حیات آن­ها(روم ۸)

قرآن کریم همه مردم را به تفکر، تدبر، تعقل، کسب شناخت و معرفت دعوت می­نماید. بارها در آیات گوناگون آن آمده است: چرا تفکر و تدبر نمی­کنید،«افلا ینظرون، افلا یعقلون، افلا یتذکرون، افلا تشکرون و…»

قرآن کریم راه دستیابی به کمال را برای انسان، در هر امری و هرکاری، تفکر و تعقل می­داند، آن هم نه تفکر پراکنده و بی نظم و پیروی از ظن و گمان، بلکه تفکر و تعقل برمبنای اصل علیت و یافتن علت واقعی و قطعی برای هر معلول.

فرمایشات پیامبر اکرم(ص):

  • یک ساعت تفکر بهتر از یک سال عبادت است و تنها کسانی به این مقام می­رسند که خداوند آنان را به نور معرفت و توحید ویژگی داده باشد.
  • شخص عاقل برای خود باید سه برنامه روزانه داشته باشد: وقتی برای مناجات با خداوند عز و جل، وقتی برای حسابرسی از خویش و وقتی برای«تفکر واندیشه» در آنچه خداوند عزوجل درباره­ی او انجام داده است.

امام علی(ع):

  • بِالفِکر تَنجَلی غیاهَبُ الاُمُور.

به یاری فکر تیرگی­های کار روشن و آشکار می­شود.

  • حضرت علی (ع) در یکی از وصایای خود به امام حسین(ع) فرمودند: ای فرزندم، تفکر نورانیت می­بشخد و غفلت ظلمت و تاریکی.

امام صادق(ع):

  • «اَفضَلِ العِبادَه ادمانِ التَّفَکَّر فِی الله وَ فی قُدرَتِه» (کافی۲/۵۵)
  • برترین عبادت­ها تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
  • «اذا هَمَمتِ بِاَمر فَتَدبِّرِ عاقِبَته». (بحار ۷۱/۳۳۹)
  • هرگاه می­خواهی کاری را انجام دهی، اول درباره­ی عاقبت آن کار تدبر کن، بعد تصمیم بگیر.

امام رضا(ع):

  • «لَیسَتِ الِعبادَه کِثرَه الصَّلوه وَالصُّوم، اِنَّماَ العِبادَه التَّفَکّرُ فی اَمرِ اللهِ»

عبادت، زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست، عبادت اندیشیدن در امر خداست(میزان الحکمه، ج۷،ص ۵۴۲).

تفکر خلاق یعنی خلق ایده­هایی جدید و نوین، یعنی دیدن مسائل و موضوعات از یک دید و زوایای انتقادی با استفاده از استدلال­های منطقی. تفکر خلاق نوعی از تفکر است که در آن ذهن عمیقاً با یک مساله درگیر می­شود و به تجسم و واضح­سازی آن می­پردازد و به منظور تنظیم کردن نتیجه تفکر یا دریافت مفاهیم جدید، مبادرت به شرح و تعدیل آن می­کند. این نوع از تفکر به حل مسائل و مشکلات سخت و حل نشده می پردازد و آنها راحل می­کند و یا برای مسائل قدیمی راه حل­های تازه­ای کشف می­کند که به ابداع و اختراع منجر می شود.

خرده فکر، فکر کاربردی و فکر بنیادی

 (خرده فکر): فکری است که نمی­تواند مسئله را حل کند.(خرده فکر) بیشتر اوقات فکر روش­مند و آموزش­دیده­ای نیست. افکاری که در این سطح تولید می­شوند بیشتر حالت انتقاد یا پیشنهاد به خود می­گیرند.

(تفکر کاربردی): به حل مسئله می­پردازد.

(تفکر بنیادی): به تولید مفاهیم می­پردازد و از ارزش بالاتری نسبت به تفکر کاربردی برخوردار است.

نمودار ارزش تفکر: تفکر بنیادین < تفکر کاربردی < خرده فکر