نقش فناوري اطلاعات (IT) در ارتقاء سيستم مديريت دارايي:

تكنولوژيهاي نوين IT موقعيتي را ايجاد نموده تا سيستم مديريت دارايي با بهره گيري از آنها ارتقاء يافته و كارآمدتر گردد. برخي از مهمترين اين تكنولوژيهاي به شرح ذيل است:

–ابزار IT قابل حمل (Mobile IT Devices)

استفاده از ابزار IT قابل حمل براي پرسنلي كه در تأسيسات غير متمركز و پراكنده جغرافيايي فعاليت مي كنند كاربردها و فوايدي به شرح ذيل دارد:

–پرسنل خدمات رساني به مشتري بجاي مراجعه مكرر به اداره مركزي مي توانند برنامه كاري روزانه خود را مستقيماً از طريق اين ابزار دريافت نمايند كه اين باعث صرفه جويي در زمان و هزينه و ارتقاء خدمات به مشتري و كارآيي شركت مي گردد.

–پرسنل بازاريابي و فروش مي توانند با ارتباط آن-لاين دو سويه با ادارات مركزي شركت و مشتري از طريق پست الكترونيكي به ميزان توليد و ارائه خدمات در شركت و نيز قيمت هاي روز محصولات و خدمات از يك سو و نياز مشتري دسترسي داشته باشند كه اين باعث خدمات رساني بهتر و سريعتر به مشتري مي گردد.

–مديران شركت مي توانند در سفر و مأموريت به پست الكترونيكي و سيستمهاي هوشمند تجاري دسترسي داشته باشند تا به صورت مداوم از وضعيت شركت و شاخص هاي كليدي عملكردي مطلع بوده و بتوانند به موقع تصميمات مقتضي را اتخاذ نمايند.

–اطلاعات دقيق و كامل دارايي ها مي تواند در اين ابزار ذخيره شده و مهندسان را قادر سازد كه درباره مقتضيات نگهداري بهتر و سريعتر تصميم گيري نمايند.

–پرسنل تعمير و نگهداري مي توانند مشخصات قطعات يدكي مورد نياز را با استفاده از اين ابزار و بدون دخالت اداره مركزي مستقيماً در سيستم تداركات كالا و انبارداري ثبت و يا درخواست نمايند كه اين موجب كاهش خطا در ورود اطلاعات و بهبود بهره وري مي گردد.

تحقيقات نشان مي دهد كه ابزار مذكور از اهميت و كاربرد بيشتري در برخي صنايع از جمله يوتيليتي ها نسبت به ساير صنايع برخوردار است. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۵ بيش از ۷۰% شركتهاي يوتيليتي در اروپا درصدد بهره گيري از اين ابزار بوده اند كه در حدود ۲۰% بيش از ساير صنايع بوده است.

–پايش از راه دور (Remote Monitoring)

پايش دارايي هاي برخي شركتهاي صنعتي از راه دور و با استفاده از سنسورها، ميترها و سيستمهاي اسكادا (Supervisory Control and Data Acquisition) انجام مي گردد. علاوه بر اينكه اين گونه سيستمها مي توانند اطلاعات مهمي از عملكرد دارايي ها را ارائه نمايند مي توانند با اعلام آلارم ها بروز عيب و عدم سلامت دارايي ها را نيز يادآور شوند. تلفيق سيستمهاي پايش از راه دور با سيستم مديريت دارايي مي تواند باعث ارتقاء دانش شركتها از عملكرد و سلامت دارايي هايشان گردد.

–سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي (GIS)      

برخي شركتهاي صنعتي از تأسيسات غير متمركز و پراكنده جغرافيايي برخوردار بوده و اين موضوع مديريت دارايي هايشان را با مشكل مواجه مي نمايد. يك سيستم اطلاعات جغرافيايي مي تواند با تعريف و ثبت موقعيتهاي دقيق جغرافيايي دارايي ها، ذخيره اين اطلاعات در پايگاه داده هاي مركزي و نمايش آنها بر روي نقشه هاي مربوطه و تلفيق با ساير اطلاعات دارايي ها به طور قابل توجهي به ارتقاء و توانمندي سيستم مديريت دارايي كمك نمايد  به گونه اي كه با بازيابي و مشاهده همه اطلاعات دارايي ها در اين سيستم تلفيقي مي توان علاوه بر ارزيابي خرابي به راحتي موقعيت دقيق هر دارايي را بيابد و موجب صرفه جويي در زمان و هزينه هاي تردد و تسريع در رفع مشكل گردد.

مقايسه سيستم مديريت دارايي با CMMS:

هدف از استقرار CMMS در يك سازمان مديريت دستور كارها و فعاليتهاي نگهداري پيشگيرانه است. توابع اصلي CMMS عبارتند از:

–     زمانبندي و برنامه ريزي نگهداري پيشگيرانه

–     اطمينان از قابليت دسترسي قطعات يدكي و مواد و ابزار تعميرات

–     رديابي و پيگيري شماره سريالها

–     بررسي موجودي قطعات يدكي و مواد و ابزار تعميرات و صدور درخواست خريد در صورت لزوم

–     پيگيري ضمانت نامه ها

–     اطمينان از قابليت دسترسي به نيروي انساني ماهر و آموزش ديده تعميرات

–     نگهداري از پايگاه اطلاعات قطعات يدكي و مواد و ابزار تعميرات

–     بررسي هزينه هاي نگهداري تجهيزات

–     ثبت وقايع غير منظره براي تحليل هاي آينده

در حالي كه مديريت دارايي با تلفيق فرايند نگهداري با مديريتهاي انبارداري و تداركات كالا، قرارداد و خريد، مالي و منابع انساني به دنبال بهينه سازي برنامه ريزي نگهداري است كه نهايتاً به افزايش قابليت دسترسي دارايي ها، بهره گيري بهتر از منابع، كاهش هزينه هاي نگهداري و كنترل بهتر مبادلات مالي منجر مي گردد.